Recensioner

Berättelser i Sommarnatten, 2008

"Robert Markström behöver ingen rekvistia utan fångar åhörarna med sina berättleser istället./Hela berättarföreställningen genomsyras av kärlek och värme.../Humorn och lättsamheten finns där också där i de situationer som Johannes råkar ut för, liksom sången. Berättelsen varvas nämligen med folkmusikinspirerad musik.../närheten mellan aktörerna och publiken är sådan att man nästan kan ta på den."

Norra Västerbotten 7/8-08

Berättelser i Sommarnatten, 2007

"I flödande solsken intog Robert Markström och hans musiker "utomhusscenen" bestående av en mycket passande bonsk inramning av utspritt hö och några höbalar./ Berättelserna varvas med folkmuskinpirerade melodier, med eller utan sång, till fiol och gitarr. Bitvis riktigt svängigt! Robert Markström har en behaglig röst att lyssna till, som även lämpar sig till att sjunga visar det sig./ Jag ser med förhoppning fram emot en fortsättning på temat, som en återkommande sommartradition."

Norra Västerbotten 6/7-07

Bärar´n

"Det är dramatiskt och det är gripande och det framgår tydligt hur äldre tiders berättande både fungerade som underhållning och i sedelärande syfte. Inte sällan innehåller historierna övernaturliga och makabra inslag som eggar fantasin. Jag har svårt att tänka mig något mer passande än att styra stegen till teatern nästa tillfälle som ges och avnjuta Robert Markströms inlevelsefulla berättande över cafébordens brinnande stearinljus medan höstmörkret stilla sänker sig. Skyhög stämningfaktor utlovas."

Norra Västerbotten 18/9-06

Vem kom på julen?

”Visst går det att skatta åt julevangeliet. Det bevisade Robert Markström när han framförde en rätt så fri tolkning av det där som hände i Betlehem för drygt 2000 år sedan i Arjeplog i onsdags./…/Robert Markström är en god illustratör och han lyckas väl i målsättningen att servera såväl teater som författarberättande av händelserna kring Jesu födelse. Han illustrerar alla personerna i rollistan. Ena stunden är han Josef, i andra Maria och den blandar han friskt, från kung Herodes över herdarna och visemännen till åsnan och fåren. Med ”Vem kom på julen” bjuder Robert Markström på en lektion i religionskunskap och han förklarar hur det egentligen började med det som nu mer består av julklappar, julskinka och julmust.”

Norra Västerbotten & Piteå-Tidningen

Den tappre lille skräddaren

"Att på egen hand trollbinda en ung publik i 40 minuter är en konst. En konst som Robert Markström, Teater Mila, behärskar till fullo. Med hjälp av bröderna Grimms Den tappre lille skräddaren gav han den unga publiken inte bara en god berättelse utan också en god teaterupplevelse."

Allingsås Tidning 16/2-09

"Det är fysisk enmansteater när den är som bäst. En tom scen med svart bakgrund, ingen dekor och inga speciella scenkläder. Ändå bjuds åskådarna på fantastiska bilder och upplevelser."

Norra Västerbotten -05